Version française et version latine de Descartes :

Quand philosopher, c'est traduire


De ambabus Renati Cartesii operum versionibus, Latina et Francogallica,

sive quandocumque vix differat philosophari et in alteram linguam convertere

(m. Nov. A. MMXVIII)  


Renato Cartesio vivo, clarissima omnium opera eiudem philosophi in duabus versionibus scilicet Francogallica et Latina edita sunt : id opus cui titulus Discours de la Méthode a. 1637 primum editum est, antequam versio Latina c.t. Dissertatio de methodo recte agendae rationis et veritatis in scientiis investigandae a. 1644 publicata est. Contrario autem ordine, Meditationes de prima philosophia a. 1641 Latine publicatae post sex annos in Francogallicam linguam sub hoc titulo Méditations métaphysiques conversae atque editae sunt. Utraque conversio cum non a Cartesio facta sit, ab ipso relecta ac correcta est, textu conversi operis sic mutato. Differentiis igitur inter illas versiones in hac symbola attendimus, ut relationes inter tum sermonem usitatum, tum philosophicam rhetoricam et ipsam philosophiam in casu Cartesii generatimque clarius animadvertentur et interrogentur.    

= > Nexus ad symbolam (Francogallice compositam)  

Du vivant de René Descartes, les œuvres les plus célèbres de ce philosophe furent publiées dans deux versions, à savoir en français et en latin : le Discours de la Méthode fut d’abord édité en 1637 avant qu’une traduction latine ne paraisse en 1644 sous le titre Dissertatio de methodo recte agendae rationis et veritatis in scientiis investigandae. Inversement, les Meditationes de prima philosophia parues en latin en 1641 furent traduites et publiées six ans plus tard sous le titre de Méditations métaphysiques. Si chacune de ces traductions n’a pas été faite par Descartes, il les a relues et corrigées lui-même, en changeant ainsi le texte de l’œuvre traduite. Dans cet article, nous nous penchons sur les différences entre ces versions afin d’observer et d’interroger plus clairement les relations entre la langue employée d’une part, la rhétorique philosophique d’autre part et la philosophie elle-même, dans le cas de Descartes et d’une manière générale.    

= >Lien vers l’article (écrit en français)